19/2021
Návrh záverečného účtu mesta Liptovský Mikuláš za rok 2019
Nepodpísané
Mestské zastupiteľstvo mesta Liptovský Mikuláš predmetným uznesením opätovne schválilo hospodárenie mesta Liptovský Mikuláš za rok 2019 , t.j. záverečný účet mesta Liptovský Mikuláš za rok 2019, s výhradou, ktorou je spôsob využívania kompetencie primátora mesta pri vykonávaní zmien rozpočtu mesta a súčasne schválilo Dodatok k smernici Pravidlá rozpočtového hospodárenia mesta Liptovský Mikuláš.
Podľa odbornej právnej analýzy, vychádzajúcej z platných právnych predpisov, relevantnej judikatúry súdov ako aj metodických pokynov Ministerstva financií SR k problematike rozpočtového hospodárenia obcí a miest, možno s ohľadom na postup mestského zastupiteľstva pri schvaľovaní záverečného účtu, ktorým zároveň schválilo novelizáciu a zmenu vnútorného predpisu, uviesť, že:
-
mesto a jeho orgány musia za každých okolností v procese rozhodovania a osobitne pri schvaľovaní normatívnych právnych aktov (ako aj interných) zohľadňovať doterajší právny stav a všetky jeho zmeny vykonávať uvážene a len v takej miere, ktorá je nevyhnutná na dosiahnutie vytýčeného cieľa regulácie časti spoločenských vzťahov v kontexte s legitímnym verejným (lokálnym) záujmom,
-
záverečný účet mesta je tzv. „výsledovkou“ - inak povedané usporiadanou sústavou ukazovateľov, ktoré charakterizujú výsledky ekonomickej činnosti a hospodárenia mesta za obdobie jedného roka (také aké sú). Do tohto stavu z praktického pohľadu nie je možné ani zasahovať a ani ho meniť z dôvodu, že ak boli použité určité konkrétne zdroje, potom tomu zodpovedá aj ich presná kvantifikácia vo výsledku hospodárenia.
Otázky výhrad k záverečnému účtu musia smerovať k nesprávnostiam a nezákonnostiam v tomto dokumente a nie smerom k predstavám poslancov o tom, či bolo takéto použitie vhodné, potrebné alebo dobré (... s výhradou, ktorou je spôsob využívania kompetencie primátora mesta pri vykonávaní zmien rozpočtu mesta).
Odhliadnuc od toho, že hlavný kontrolór nedáva upozornenia ale stanovisko k záverečnému účtu ( a teda v tejto časti je takého uznesenie ako celok nepreskúmateľné ) a súčasne s poukazom na vyššie uvedené je možné konštatovať, že schválenie záverečného účtu mesta Liptovský Mikuláš za rok 2019 nie je v súlade s platnou legislatívou, pretože
-
záverečný účet bol schválený s výhradou, ktorá obsahovo a ani formálne nezodpovedá požiadavkám s ktorými počíta platná právna úprava – ak konštatuje a umožňuje schváliť takýto dokument s výhradou,
-
výhradu - nesúhlas so spôsobom využívania kompetencií primátorom mesta, nemožno považovať za súladnú s právnou úpravou a v tejto časti ide zjavne nad jej rámec a v rozpore s ňou.
Proces schvaľovania návrhu dokumentu záverečného účtu, ako aj proces schvaľovania zmien interných normatívnych predpisov mesta musí zodpovedať všeobecným požiadavkám na schvaľovanie normatívnych predpisov mesta – musí preto obsahovať základné náležitosti.
Podľa § 16 ods. 11 zákona č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších platných právnych predpisov, ak sa záverečný účet schváli s výhradami, obecné zastupiteľstvo alebo zastupiteľstvo vyššieho územného celku je povinné prijať opatrenia na nápravu nedostatkov.
V prípade, že bol záverečný účet schválený s výhradou, Dodatok k Pravidlám rozpočtového hospodárenia mesta Liptovský Mikuláš nemožno považovať za „opatrenie“ v zmysle vyššie citovaného zákonného ustanovenia. To znamená, že mesto síce schválilo záverečný účet s výhradou, avšak žiadne opatrenia na nápravu nedostatkov neprijalo.
Navyše prijatie a schválenie Dodatku k Pravidlám rozpočtového hospodárenia mesta Liptovský Mikuláš je nevykonateľné a nepreskúmateľné, pretože neobsahuje základné a štandardné ustanovenia o platnosti, účinnosti a lehotách vyplývajúcich z takejto zmeny interného predpisu. V tomto zmysle je takýto dokument právne zmätočný.
Vzhľadom na vyššie uvedené skutočnosti a citované ustanovenia zákona, využívam ako primátor mesta Liptovský Mikuláš, v súlade s § 13 ods. 6 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších platných právnych predpisov, svoje právo pozastaviť výkon uznesenia mestského zastupiteľstva Liptovský Mikuláš č. 19/2021 zo dňa 11.03.2021, nakoľko sa domnievam, že odporuje zákonu.
Otvoriť prílohu