Liptovský Mikuáš
  Úvod   /   Návštevník   /   TOP REGIÓNU LIPTOV   /   Turistika   /   Turistické trasy   /   Nízke Tatry   /   Na Chopok z Jasnej

Na Chopok z Jasnej

Jasná – Dereše – Chopok – Krúpova hoľa – Lúčky
Oblasť: Nízke Tatry (sever) - západná časť
Náročnosť: náročná vysokohorská túra
Trvanie: 8 ¼ h
Východisko a cieľ: Jasná, zastávka SAD, parkovisko
Prevýšenie: 1 099 m
Časový rozvrh: Jasná - Otupné ¼ h - Tri vody ¾ h - Sedlo Poľany 1 ½ h  - Dereše 1 ¼ h - Chopok ¾ h - Demänovské sedlo 1 h - Krúpove sedlo ¾ h - Široká dolina-rázcestie ¾ h - Pod Krčahovom ¾ h - Lúčky ½ h
Spolu: 8 ¼ h

Náročnosť: Náročná vysokohorská túra s veľkým výškovým prevýšením. Možnosť núdzového ubytovania a občerstvenia poskytuje Kamenná chata pod Chopkom. Neodporúčame opustenie hrebeňového chodníka, nebezpečné sú najmä severné svahy klesajúce strmo do kotlov v závere Demänovskej doliny.
Chodník je celoročne sprístupnený.
Základná trasa: Prvý úsek je rovnaký ako záverečný úsek trasy č. 35, avšak v opačnom smere. Z parkoviska pred hotelom Grand v rekreačnej oblasti Jasná (1 102 m) vystúpime hore dolinou Zadnej vody až do Sedla Poľany (1 837 m), ktoré leží na hlavnom nízkotatranskom hrebeni. Zo sedla sa vydáme doľava (na východ) po červeno značkovanom chodníku (E8, 0801). Miernym stúpaním sa dostaneme na Dereše (2 003 m) a cez plytkú priehybu pokračujeme na Chopok (2 024 m). Vrchu Dereše sa chodník mierne vyhýba, odbočiť na vrchol sa oplatí kvôli peknému výhľadu. Na Chopku môžeme využiť možnosť občerstvenia v Kamennej chate a vystúpiť na jeho vyšší východný vrchol, ktorý sa vypína nad chatou. Sedačkové lanovky vedúce na Chopok z oboch strán sú dlhodobo mimo prevádzky. Pokračujeme po turisticky najfrekventovanejšom úseku hlavného hrebeňa Nízkych Tatier. Mierne klesneme do Demänovského sedla (1 756 m). Z výraznej zníženiny medzi Chopkom a Ďumbierom, dvojicou najznámejších nízkotatranských vrcholov, sa krátkym výstupom dostaneme na dôležitú križovatku turistických ciest v Krúpovom sedle (1 922 m). Jeden z chodníkov, ktorý smeruje do tohto uzla, je krátkou odbočkou na blízky vrchol Ďumbiera (2043 m). Z Krúpovho sedla zostúpime severozápadným smerom po zelenej značke (5426). Chodník zdoláva strmý záver Širokej doliny sériou serpentín a pokračuje pomerne strmým klesaním na rázcestie v Širokej doline (1 390 m), kde sa napojíme na trasu č. 37. Dolinou zídeme až k chate na poľane Lúčky (925 m).
Variant: Variant A opúšťa základnú trasu na Chopku zostupom po modrej značke cez Lukovú do Jasnej (spolu: 6 h). Variant B je čiastočným skrátením základnej trasy. Vynecháva krátky výstup na Krúpovu hoľu využitím žlto značkovanej skratky, po ktorej možno odbočiť z hlavného hrebeňa (spolu: 7 ¼ h). Základnú trasu možno absolvovať aj v opačnom smere (spolu: 8 ¾ h).