Liptovský Mikuáš
  Úvod   /   Návštevník   /   TOP REGIÓNU LIPTOV   /   Cykloturistika   /   Cyklotrasy   /   Dedinami popod Západné Tatry

Dedinami popod Západné Tatry

Trasa: Liptovský Mikuláš – Podbreziny – Veterná Poruba – Žiar – Smrečany – Háj – L. Mikuláš
Celková dĺžka: cca 25 km
Povrch: asfalt, hrubý asfalt
Stručný popis: Trasa vedie z centra mesta Liptovský Mikuláš. Je vhodná aj pre nenáročných turistov, ktorých odmení krásnymi výhľadmi na stredný Liptov.

Podrobný popis: Cyklotrasa vedie z centra mesta Liptovský Mikuláš smerom na Liptovský Hrádok. Až po most cez potok Smrečianka sa dostanete priamo hlavnou cestou, ktorá má po krajoch pruhy pre cyklistov. Pred mostom odbočte z hlavnej cesty doľava na sídlisko Podbreziny. Proti prúdu potoka sa po ľavej strane tiahne asfaltový chodník pre peších a cyklistov. Povedie vás popod železničnú trať k ďalšiemu mostu. Prejdite ho a pokračujte až k pešej zóne. Zabočte na sever a na jej konci sa dostanete na Dubovú ulicu, ktorá vás opäť privedie na hlavnú cestu. Z hlavnej cesty odbočíte prvou odbočkou doprava. Tu začína dlhé a náročné stúpanie smerom na Veternú Porubu. Vaša námaha bude odmenená prekrásnym výhľadom, aký vám môže ponúknuť len jedna z najvyššie položených obcí v Liptove. Na severe sa pred vami vynorí tretí najvyšší vrchol Západných Tatier – Baranec. Po ľavej strane sa vám naskytne výhľad na stredný Liptov s vodnou nádržou Liptovská Mara. Po pravej strane smerom na východ uvidíte ako na dlani celý horný Liptov, ktorému v pozadí dominuje najvyšší vrch Liptova – Kriváň. Pokračujte po hlavnej ceste, ktorá vás privedie až k poľnohospodárskym objektom na hornom konci dediny. Potom doprava okolo poľnohospodárskych objektov popri cintoríne smerom na sever. Postupne sa dostanete na vrchol stúpania a trasa ďalej pokračuje takmer po rovine. Po ľavej strane budete míňať miesta, kde kedysi stála osada Svätý Štefan. Dnes tu nájdete iba pamätný kameň pár metrov od cesty. Na pravej strane sa pred vami otvorí ešte krajší výhľad na horný Liptov a Kriváň. Pokračujte až k druhej odbočke na ľavej strane cesty. Tu odbočte, pustite sa dole kopcom a po prejdení údolia a následnom krátkom stúpaní sa dostanete k hornej stanici vleku lyžiarskeho strediska Dolinky v Žiarskej doline. Na križovatke tvaru T odbočte doľava a po dlhom klesaní sa ocitnete v obci Žiar. Späť do mesta sa dostanete hlavnou cestou cez Smrečany so starobylým Kostolom Obetovania Pána.
Pri návrate zvoľte menej rušnú trasu. Z hlavnej cesty odbočíte v Smrečanoch, vpravo smerom k areálu poľnohospodárskeho družstva. Obídete ho sprava a pokračujte miernym stúpaním na Háj-Nicovô s vojnovým cintorínom a pamätníkom  na vrchole kopca. Z vrcholu Hája sa vám naskytne nadherný pohľad na mesto, Liptovskú Maru, okolité dediny, Chočské vrchy, Nízke, Západné i Vysoké Tatry. Nezabudnuteľný pohľad na okolitú krajinu vám ukáže krajinu ako na dlani. Asfaltová cesta vás privedie späť do centra Liptovského Mikuláša.

Počas trasy môžete navštíviť:
Výhliadka z Hája - Nicovô (4 km)