Liptovský Mikuláš

Náročnosť: stredne náročná vysokohorská túra Trvanie: 5 h
Východisko a cieľ: Magurka, parkovisko
Prevýšenie: 700 m

Časový rozvrh: Magurka - Mestská hora 1 h - nad Sedlom Ďurkovej 1 h - Ďurková ¼ h - pod Zámostskou hoľou ½ h - Zámostská hoľa ¼ h - pri Bašovni 1 ¾ h - Magurka ¼ h Spolu: 5 h

Náročnosť: Stredne náročná vysokohorská túra s krátkym a strmým výstupom a zostupom z hrebeňa. Zostup smerom na juh je nevýhodný, pretože smeruje do dlhých dolín. Orientácia na trase je bezproblémová.
Chodník je celoročne sprístupnený.
Základná trasa: Z horskej osady Magurka (1 050 m) sa vyberieme hore dolinou Ďurková po zeleno značkovanej vozovej ceste (5609). Vpravo minieme lyžiarsku zjazdovú trať s vlekom. Asi po 1 km za poslednými domami odbočíme z cesty na chodník stúpajúci serpentínami do strmého svahu horského chrbta Javorina. Nová trasa chodníka sa vyhýba záveru doliny Ďurková, v ktorej v zime často padajú lavíny. Starý chodník značne poškodila katastrofálna lavína, ktorá spadla v roku 1970. Po novom chodníku sa dostaneme na lúčnatú Mestskú horu (1 529 m), z ktorej miernym, avšak dlhým stúpaním vystúpime na hlavný nízkotatranský hrebeň. Lesné kalamity v okolí trasy doširoka otvorili krásne výhľady na dolný Liptov a na hlavný hrebeň pohoria. Pokračujeme k rázcestiu nad Sedlom Ďurkovej (1 709 m). Ak sa rozhodneme kvôli krátkemu občerstveniu a oddychu navštíviť obnovenú útulňu Ďurková (1 640 m), musíme po zelenej značke zostúpiť na opačnú stranu hrebeňa. Po tej istej trase sa vrátime na rázcestie, kde odbočíme doľava. Cez Sedlo Ďurkovej po červenej turistickej značke (E8, 0801) pohodlne vystúpime na vrch Ďurková (1 750 m), z ktorého zídeme krátkou serpentínou na nižší úsek hlavného hrebeňa. Pokračujeme miernym klesaním do plytkého sedla pod Zámostskou hoľou (1 591 m), kde sa hrebeňová cesta križuje so žlto značkovaným chodníkom spájajúcim osadu Magurka na severe s Jasenianskou dolinou na juhu. My pokračujeme západným smerom a po prechode Zámostskej hole (1 612 m) sa po mierne zvlnenom úseku hrebeňa dostaneme na rázcestie pod Zámostskou hoľou (1 560 m), kde odbočíme doprava na chodník označený modrými turistickými značkami (2706). Zostupová trasa vedie popri starých štôlňach a iných pozostatkoch bývalej banskej činnosti. Na začiatku zostupu klesneme strmšie po trávnatom grúni s ostrovmi kosodreviny k hornej hranici lesa. V lesnom poraste šikmo pretraverzujeme svah rozčlenený sériou strmých dolín zvažujúcich sa do doliny Ďurková. V závere (takmer po 2 hod. klesania) prídeme na rázcestie pri Bašovni, kde sa modrý chodník stretáva so žlto značkovaným chodníkom (8448) vedúcim zo Zámostskej hole. Pokračujeme ďalej a zostup ukončíme v osade Magurka.