Liptovský Mikuáš
  Úvod   /   Samospráva   /   Tlačové správy
Kontroly kvality gastronomických zariadení v Liptove

Kontroly kvality gastronomických zariadení v Liptove

  09.08.2018   |   Tlačové správy

Úspešný projekt kontroly kvality služieb na Liptove pod názvom Liptovská hviezda po prvý raz realizovali Liptáci v hlavnej turistickej sezóne. Do projektu sa zapojilo dobrovoľne pätnásť reštaurácií a kaviarní. Z nich trinásť získalo hviezdu kvality, ktorú môžu používať nasledujúce dva roky. Každé zo zariadení, ktoré jednu z troch typov hviezd získalo, môže byť maximálne spokojné, lebo kontroly boli prísne. Inšpekcie kvality totiž realizovala špecializovaná firma.
Inovatívny projekt kontroly kvality Liptovská hviezda realizujú v Liptove od roku 2013. Liptáci v rámci projektu realizovali neohlásené návštevy zariadení, kde kontrolovali kvalitu a vyhodnocovali skóre jednotlivých prevádzok, či už to boli reštaurácie, alebo ubytovacie zariadenia. Z kontrol v posledných rokoch jednoznačne vyplýva, že zameriavať sa treba najmä na kontroly ľudského faktora, takže si začiatkom leta Liptáci posvietili na reštaurácie a kaviarne. „Alfou a omegou úspechu v cestovnom ruchu sú ľudia a práve v gastronómií je to ešte výraznejšie. Môžete mať dokonale vybavenú kuchyňu, nádherný interiér, čisté prostredie, ale pokiaľ máte kuchára, ktorý nevarí podľa požiadaviek doby alebo čašníka, ktorý si pomýlil povolanie, tak okamžite narazíte na problém. Kontrolami kvality chceme vypichnúť tých najlepších z najlepších a upozorniť na problémy, ktoré možno ani sami prevádzkari zariadení nevidia. Inšpekcie prebiehajú systémom náhodných kontrol kvality a vykonávajú ich profesionáli, práve oni dokážu odhaliť aj skryté problémy. V aktuálnom ročníku sme pridelili až trinásť hviezd kvality, a to pre deväť reštaurácií a štyri kaviarne na Liptove," povedal predseda predstavenstva Oblastnej organizácie cestovného ruchu Region Liptov Ján Blcháč.
Dve reštaurácie sa môžu odteraz popýšiť ocenením najvyšším, zlatou hviezdou, šesť zariadení získalo striebornú hviezdu a jedno zariadenie môže používať bronzovú hviezdou kvality. Z kaviarní si dve siahli na striebro a po jednej kaviarni na bronzovú a vytúženú zlatú hviezdu. Zlato získali reštaurácie v penzióne Drak v Demänovej a Wellness Hoteli Chopok. Zlatá je aj kaviareň Aurelica Coffee, ktorá ako jediná získala 100% bodov. Treba spomenúť, že obe reštaurácie využili možnosť školenia svojho personálu, ktoré bezplatne realizovala v minulom roku oblastná organizácia. Striebornou hviezdou sa môžu popýšiť prevádzky Sojka Malatiny, U dobrého pastiera v Čutkovskej doline, Marina Liptov v Bobrovníku, Villa Betula z Liptovskej Sielnice, Hotel Tri studničky z Demänovskej doliny, Liptovský dvor z Liptovského Jána a z tejto obce je aj jediný majiteľ bronzovej hviezdy medzi reštauráciami Svätojánsky kaštieľ. Strieborné hviezdy medzi kaviarňami majú Dvojka Coffe a Central Perk a bronz získala kaviareň CaffeIN, všetky z Liptovského Mikuláša. Pod hodnotenie spadajú - exteriér, interiér, toalety, personál, jedlá a nápoje, účet, pomer kvalita a cena a finálny dojem. Liptovské hviezdy zástupcovia oblastnej organizácie odovzdali oceneným v príjemnom prostredí Marina Liptov.
„Naším cieľom nie je prideliť čo najviac zlatých hviezd a tváriť sa, že všetko je dokonalé. Naším cieľom je ukázať pomyselné zrkadlo prevádzkam, ktoré o spätnú väzbu prejavia záujem. Špičková gastronómia je totiž o detailoch, ktoré možno koncový zákazník veľa krát ani neočakáva. Sme presvedčení, že v top destináciách našej krajiny, by mal zákazník z reštaurácie odchádzať nielen nejedený. Každá prevádzka, ktorá získala našu Liptovskú hviezdu patrí k top kvalitným prevádzkam v regióne," povedala riaditeľka Oblastnej organizácie cestovného ruchu Region Liptov Darina Bartková. A to, že za najlepšími z najlepších stoja len skutočné detaily hovorí, že profesionálni kontrolóri body strhávali za také drobnosti akými sú chýbajúci očný kontakt čašníka s klientom, nielen podanie, ale práve otvorenie jedálneho lístka v zmysle etikety, chýbajúca špeciálna sezónna ponuka, zisťovanie spokojnosti počas konzumácie a iné drobnosti, ktoré čiastočne chýbali k úplnej dokonalosti.
Na kontroly kvality bude na jeseň nadväzovať školenie čašníkov v oblasti zvyšovania kvality v obsluhe a čo sa hotelov týka, tak školením prejdú recepcie a ich komunikačné schopnosti vo vzťahu k hosťom. Zo spoločného stretnutia s hodnotenými subjektami vyplynulo, že si veľmi pochvaľujú spätnú väzbu, ktorú im kontrola kvality ponúka a v budúcnosti pravdepodobne oblastná organizácia pristúpi k častejším kontrolám kvality počas roka.
Projekt Liptovská hviezda realizuje Oblastná organizácia cestovného ruchu Region Liptov a používa naň prostriedky z dotácie Ministerstva dopravy a výstavby SR vo výške 3 800 eur.